Szanowni Państwo,

Nowelizacja ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (art. 3 ust. 3 ustawy Dz. U. z 2024, poz. 399) nałożyła od 1 stycznia 2023 roku na wszystkie gminy w Polsce obowiązek prowadzenia elektronicznych ewidencji zbiorników bezodpływowych (szamb) na nieczystości ciekłe oraz ewidencji przydomowych oczyszczalni ścieków.

Wobec powyższego zwracamy się z uprzejmą prośbą do Mieszkańców Gminy Słupca, zwłaszcza nowo powstałych budynków o wypełnienie druku zgłoszenia do ewidencji zbiorników bezodpływowych (szamb) oraz przydomowych oczyszczalni ścieków i złożenie powyższego druku do Urzędu Gminy w Słupcy.

Powyższe zgłoszenie spowodowane jest koniecznością zaktualizowania danych posiadanych przez Urząd i dostosowania ich do aktualnych przepisów prawa.

W przypadku niezłożenia zgłoszenia Urząd będzie zobowiązany do samodzielnego zebrania danych
(w formie kontroli na terenie Państwa posesji) w zakresie posiadanego zbiornika na nieczystości ciekłe/przydomowej oczyszczalni ścieków.

Druk zgłoszenia jest do pobrania w Urzędzie Gminy w Słupcy (pok. 22)  lub link w poniżej w artykule.

Prosimy o dostarczenie wypełnionego i podpisanego druku zgłoszenia do:

  • Urzędu Gminy w Słupcy – sekretariat lub pok. 22, lub
  • pocztą na adres: Urząd Gminy w Słupcy,  ul. Sienkiewicza 16, 62-400 Słupca, lub
  • Elektroniczna Skrzynka Podawcza:  epuap.gov.pl   

Przypominamy również, że zgodnie z obowiązującymi przepisami ww. ustawy, właściciele nieruchomości są obowiązani do przyłączenia nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej, a na terenach, gdzie nie ma sieci kanalizacyjnej – do wyposażenia nieruchomości w szczelny zbiornik bezodpływowy (szambo) lub w przydomową oczyszczalnię ścieków.

Obowiązkiem właścicieli nieruchomości jest zgłoszenie przydomowej oczyszczalni ścieków, jako instalacji, z której emisja nie wymaga pozwolenia, mogącej negatywnie oddziaływać na środowisko, organowi ochrony środowiska, przed rozpoczęciem jej eksploatacji.

Usługi wywozu nieczystości ciekłych lub osadów z oczyszczalni powinny być wykonywane przez firmy posiadające odpowiednie zezwolenie na opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych.

Zgodnie z Regulaminem utrzymania czystości i porządku w gminie Słupca ustala się następującą częstotliwość i sposób opróżniania zbiorników bezodpływowych i osadników oczyszczalni przydomowych z nieruchomości i z terenów przeznaczonych do użytku publicznego:

  • Właściciele nieruchomości wyposażonych w zbiorniki bezodpływowe są zobowiązani opróżniać je z częstotliwością dostosowaną do potrzeb wynikających z zużycia wody i pojemności zbiornika, w sposób zapewniający ciągłość użytkowania zbiornika, nie dopuszczając do jego przepełnienia oraz wylewania się nieczystości poza zbiornik na powierzchnię terenu, do gruntu lub wód;
  • Właściciele nieruchomości wyposażonych w zbiorniki bezodpływowe są zobowiązani do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości co najmniej raz na sześć miesięcy, z zastrzeżeniem pkt. 1, poprzez zlecenie usługi uprawnionemu podmiotowi, z którym podpisali umowę.
  • Właściciele nieruchomości, na terenie których zlokalizowane są przydomowe oczyszczalnie ścieków zobowiązani są do wywożenia osadów ściekowych z przydomowych oczyszczalni ścieków zgodnie z zaleceniami określonymi w instrukcji producenta, uwzględniającej prawidłowe jej funkcjonowanie,
  • Nieczystości ciekłe gromadzone w osadnikach w instalacji przydomowych oczyszczalni ścieków muszą być usuwane z nieruchomości co najmniej raz na 2 lata, z zastrzeżeniem pkt. 3, poprzez zlecenie usługi uprawnionemu podmiotowi, z którym właściciele nieruchomości podpisali umowę.


Każdy właściciel nieruchomości jest obowiązany udokumentować korzystanie z takich usług poprzez okazanie stosownej umowy i dowodów opłat za usługi asenizacyjne potwierdzających systematyczność opróżniania zbiorników. Powyższa dokumentacja powinna być okazywana na każde wezwanie organu kontrolującego, przy czym zgodnie z nowelizacją ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, gminy mają obowiązek prowadzić ww. kontrole co najmniej raz na dwa lata.

OŚWIADCZENIE o posiadaniu zbiorników bezodpływowych, przydomowych oczyszczalni